Apa itu Spam?

>> Monday, April 6, 2009

Pernahkah anda menerima email yang tidak diketahui pemiliknya dan email tersebut menghantar iklan perniagaan, jemputan ke laman web dan sebagainya? Apakah sebenarnya email tersebut dan bagaimana mereka mendapat alamat email anda?S ecara ringkas apakah sebenarnya email tersebut dan bagaimana ia berfungsi...

Spam adalah pesanan yang dikirim ke banyak alamat emel dengan isi yang sama dan di kirim ke orang lain yang tidak ingin menerimanya dengan kata lain orang yang menerima spam tidak tahu siapakah pengirim pesanan tersebut dan tidak mengingini pesanan tersebut pun.

Jadi, bagaiman Spammer ingin mendapat mangsanya untuk di spam? Biasanya spam mengambil daftar email yang akan ingin kirimkan dari sebuah mailing list, atau juga dengan mencari dari sebuah alamat website contohnya forum,discuss board dan sebagainya.

cara kerja sebuah spam …

misalnya kata “bisnes”
Seorang spamer pasti mengagak kata bisnes itu agar tidak dikesan oleh perisian anti spam dengan berbagai cara misalnya menggunakan tag html seperti di bawah ini










b
I
i
K
s
L
n
A
e
N
s
.

berarti huruf yang anti spam baca sesuia dengan urutan nya adalah
b I i K s L n A e N s .

padahal yang kita baca adalah
bisnes
iklan.

Selain dari spammer yang seperti ini, ada lagi satu spammer yang tidak menggunakan kod-kod tertentu tetapi membuat kacau di dalam forum dengan menghantar reply atau post yang tidak berkaitan langsung dengan forum tersebut. Contohnya forum itu ialah forum pendidikan tetapi spammer tersebut menghantar post tentang promosi produk kesihatan, pencari jodoh dan pelbagai cara lagi yang tidak berkaitan dengan forum tersebut.

Sumber : http://spam.abuse.net/overview/whatisspam.shtml

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP